Aan de slag met je e-mail

Wanneer je een hostingpakket of een e-mailpakket hebt besteld, dan kun je mail versturen en ontvangen op je eigen domeinnaam. Voordat het zover is moet er eerst een paar zaken ingesteld worden. Hoe je dat doet, dat lees je in onderstaande uitleg. Voor het gemak hebben we de belangrijkste stappen genummerd. Als je deze volgorde aanhoudt, dan kun je daarna zonder problemen e-mail lezen en verzenden.

1. Een e-mailadres bedenken

Om e-mail te ontvangen of te verzenden heb je een e-mailadres nodig. Je mag zelf verzinnen wat voor e-mailadres je wil gebruiken, maar er zijn enkele regels waaraan een e-mailadres moet voldoen:

  • In het deel voor de @ mogen geen spaties of andere leestekens voorkomen.
    Er mogen wel punten ( . ) of liggende streepjes ( _ ) in voorkomen.
  • Het deel voor de @ mag niet langer zijn dan 64 tekens.

Wil je een persoonlijk mailadres, dan verwerk je je naam in het deel voor de @.
Wanneer je een algemeen e-mailadres wil gebruiken, dan zijn dit een paar veel gebruikte voorbeelden:

  • info@domeinnaam
  • contact@domeinnaam
  • vraag@domeinnaam
  • support@domeinnaam

Kies het mailadres dat het beste bij jou past.

2. Een e-mailadres aanmaken

Heb je een e-mailadres bedacht, dan is het zaak om deze aan te maken. Dat doe je in het zogenaamde Control Panel. Dat is de beheerpagina waarbinnen je diverse zaken zelf kunt beheren. Hoe je een e-mailadres aanmaakt, dat lees je hier.

3. E-mailadres in gebruik nemen

Om je e-mailadres te kunnen gebruiken kun je kiezen uit de volgende mogelijkheden:

  • heb je een Windows computer, dan kun je Outlook gebruiken om je mail te ontvangen of te verzenden.
  • heb je een Mac, dan is de meest logische keuze om Apple Mail te gebruiken.
  • wil je liever je mail ontvangen op je smartphone, dan lees je hier hoe je dat instelt.
  • je kunt er ook voor kiezen om je mail te lezen via webmail. Dat is een website waar je op inlogt zodat je je mail kunt lezen. Dat kan vanaf elke computer, bijvoorbeeld als je op vakantie bent.

E-maileigenschappen instellen

Naast een e-mailadres heb je nog vele andere mogelijkheden die je kunt instellen:

  • e-mail alias: dit is een andere naam voor je e-mailadres.
  • e-mail doorsturen: stuur je e-mail door naar een andere e-mailadres.
  • virusscanner: gebruik je Windows op je computer, bescherm je dan tegen e-mail virussen.
  • spamfilter: niemand vind ongewenste e-mail leuk. Met een spamfilter vang je ze af.
  • wachtwoord wijzigen: ben je het wachtwoord van je e-mailadres vergeten? Dan kun je via het control panel een nieuw wachtwoord instellen.